اجزای بیزینس پلن
اجزای بیزینس پلن شامل موارد گوناگونی است که در برنامه ریزی و اجرای یک تجارت با موفقیت نقش دارد. این اجزا شامل مطالعه بازار، بررسی رقبا، تحلیل SWOT، تعیین هدف، استراتژی بازاریابی، برنامه مالی، پیش بینی درآمد و هزینه، برنامه عملیاتی، مدیریت منابع انسانی، برنامه توسعه کسب و کار، برنامه مدیریت ریسک و برنامه مدیریت بحران می شود.
مطالعه بازار به معنای بررسی بازار و شناخت مشتریان و رقباست. در این مرحله باید نیازهای مشتریان را شناسایی کرد و تحلیلی از بازار انجام داد.
بررسی رقبا به معنای بررسی رقبای موجود در بازار و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها است. این اطلاعات برای برنامه ریزی و برنامه های بازاریابی بسیار مهم است.
تحلیل SWOT شامل شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار است.
تعیین هدف به معنای تعیین اهداف کسب و کار است. اهداف باید قابل اندازه گیری و قابل دستیابی باشند.
استراتژی بازاریابی شامل تعیین موقعیت تجاری، بازار هدف و راهکارهای بازاریابی است.
برنامه مالی شامل برآورد درآمد و هزینه های کسب و کار است.
پیش بینی درآمد و هزینه شامل تخمین درآمد و هزینه هایی است که باید برای رسیدن به هدف تعیین شده پرداخت شود.
برنامه عملیاتی شامل برنامه ریزی برای اجرای استراتژی های بازاریابی و مدیریت عملیات کسب و کار است.
مدیریت منابع انسانی شامل استخدام، انتخاب و آموزش کارکنان است.
برنامه توسعه کسب و کار شامل برنامه ریزی برای توسعه کسب و کار و افزایش درآمد و سود است.
برنامه مدیریت ریسک شامل شناسایی و مدیریت ریسک های مختلف کسب و کار است.
برنامه مدیریت بحران شامل برنامه ریزی برای مدیریت بحران های مختلف است که ممکن است برای کسب و کار پیش بیاید.